تجربه متفاوت مدیریت پرونده الکترونیک سلامت در کیمیا آفیس
ما در کیمیا آفیس امکانی را فراهم آوردهایم تا کارکنان مطب و کلینیک بتوانند فرآیند تشکیل پرونده الکترونیک بیمار را به سادهترین شکل ممکن و در زمانی بسیار کوتاه به انجام برسانند. دسترسی سریع به دادههای بیماران از راه استعلام پرونده الکترونیک سلامت با کد ملی، نسخه نویسی الکترونیک، مدیریت اسناد پزشکی و گزارشگیری و تجزیهوتحلیل نرمافزاری این دستیار هوشمند پزشک را به ابزاری بسیار قدرتمند در قلمرو درمان کشور تبدیل کرده است.
شما میتوانید همه دادههای بالینی و اداری کلیدی مربوط به مراقبت از بیماران و مراجعان مرکز درمانی محل خدمت یا زیر نظر خود را در نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک کیمیا آفیس ثبت کنید. به بیان دقیقتر، EHR بیمار در نرم افزار کیمیا آفیس دربردارنده همه اطلاعات پزشکی و درمانی او از جمله علائم حیاتی و معاینات، ارزیابیها و تشخیصها، تجویزها، سوابق پزشکی، دادههای آزمایشگاهی و گزارشهای مختلف رادیولوژی و... است.
این نرمافزار، از رونوشت الکترونیکی تاریخچه پزشکی بیماران بهخوبی محافظت میکند. بدین ترتیب هر زمان که اراده کنید، میتوانید پرونده سلامت الکترونیک بیمار و دادههای درمانی و مالی آن را فرا بخوانید. امکان اعمال سطوح دسترسی افراد گوناگون به نرمافزار، این امکان را برای پزشک، منشی، مسئول پذیرش، مأمور حسابداری، مدیر کلینیک و هر کاربر دیگر فراهم میآورد تا بسته به سطح کاربری خود، به دادههای پرونده بیمار دست پیدا کند.
دسترسی به اطلاعات EHR بیمار به منظور پذیرش، نوبت دهی و درمان او، همچنین پیگیری امور مالی خدمات ثبت شده در پرونده، تنها با چند کلیک امکانپذیر است. سرعت بالای فراخوانی پرونده، به کارکنان مطب یا کلینیک کمک میکند تا وظایفشان را بسیار آسانتر و سریعتر انجام دهند. اما زمان شما و سلامت بیمارانتان برای کیمیا آفیس بیش از اینها ارزش دارد. به همین دلیل چنانچه خواهیم گفت این مجموعه، طراحی و توسعه نرمافزار مدیریت مطب و کلینیک خود را بر ارائه بالاترین سطح دقت و سرعت متمرکز کرده است.
امکانات و مزیتهای سیستم مدیریت پرونده الکترونیک سلامت در نرمافزار کیمیا آفیس
- استعلام مشخصات بیمار با کد ملی، از سازمانهای بیمهگر، در نخستین مراجعه فرد به مرکز درمانی
- بایگانی مدارک پزشکی بیمار در محیطی امن و روی سرورهای کیمیا آفیس یا سرور اختصاصی مرکز درمانی
- نمایش سوابق بیماری و نتایج مراجعات قبلی فرد، هنگام ویزیت بیمار، بر اساس تاریخ و نوع عارضه یا بیماری وی
- ثبت اطلاعات بیمار در پرونده، بدون محدودیت مکانی و دسترسی به دادهها در فضای بیمارستان و مطب یا خارج از آن
- نمودارگیری بیماریها در بازههای زمانی دلخواه و امکان استفادههای مدیریتی و پژوهشی از نمودار بیماریهای شایع ثبت شده
- ثبت نامحدود مدارک و مدیریت آنها در هر لحظه، توسط پزشک و هنگام ویزیت بیمار و همچنین بررسی اسناد پزشکی و نسخهنویسی بهشکل آنلاین
- یکپارچه بودن اطلاعات پرونده با ماژول نسخهنویسی الکترونیک و تصمیمگیری پزشک هنگام نسخهنویسی بر اساس مستندات و اطلاعات ذخیره شده در EHR
- ثبت علائم حیاتی بیمار مانند فشارخون، تعداد نبض، قد، وزن و... در پرونده الکترونیک هنگام ویزیت بیمار و امکان دریافت گزارشهای جامع و متنوع از کل اطلاعات بیمار
- ثبت و آپلود مدارک پزشکی اسکن شده در پرونده الکترونیک کیمیا آفیس و سپس، دستهبندی خودکار و محرمانه آنها با قابلیت انتخاب نوع فایل شامل خلاصه پرونده، نتیجه سونوگرافی، نتایج آزمایشها، نوار قلب، اکو، تست ورزش، خدمات کاردرمانی، شنواییسنجی، بیناییسنجی و...
پرونده الکترونیک؛ ابزاری برای آمارگیری آنی و تحلیل دقیق دادههای بیماران و مرکز درمانی
بایگانی دادههای پرونده سلامت بیماران در جایی امن مانند نرمافزار مدیریت مطب کیمیا آفیس، کار فراخوانی پرونده با اهداف مختلف را سادهتر میکند. به کمک پرونده دیجیتال یا الکترونیکی بیمار، پیگیری درمان و تجویزهای جدید از سوی پزشک، گزارشگیریهای مختلف از سوی مدیران و دستاندکاران بخش سلامت و موارد دیگری از این دست، در سطحی بسیار متفاوت و پیشرفته ممکن میشود.
پرونده سلامت الکترونیک بخشی از سامانه تحت وب کیمیا آفیس است. این پرونده به عنوان منبعی ارزشمند از دادههای سلامتی بیماران شناخته میشود که کار پزشکان و متخصصان را در گرفتن تصمیمهای بالینی بهتر برای بیمارانشان ساده میکند. همچنین این دادهها، بر بهبود کیفیت خدمات مرکز و مراقبت و پشتیبانی دیگر پرسنل کلینیک و مطب از بیماران، تاثیر میگذارد.
کاهش زمان آمارگیری از اطلاعات پزشکی افراد، از دیگر مزایای مهم ثبت الکترونیک دادههای بیماران در سامانههای پزشکی جامع دولتی یا نرمافزارهای تحت وبی همچون کیمیا آفیس است. دستهبندیهای دقیق و چندجانبه دادهها در ابزارهای هوشمند مدیریتی و قابلیت این نرمافزارها در گزارشدهی براساس فیلترهای گوناگون، به مدیران مراکز درمانی کمک میکند تا دادهها را نه تنها با سرعت، بلکه با دقت بیشتری نیز تجزیهوتحلیل کنند. نتایج گزارشها و آمارهایی که از نرمافزار مدیریت پزشکی کیمیا آفیس به دست میآورید، در آگاهی از موارد زیر و تحلیل آنها به شما کمک میکند:
- دلایل مراجعه بیماران
- پزشک ارجاعدهنده هر بیمار
- تاریخ مراجعه افراد به مرکز درمانی
- شمار مراجعه بیماران به یک پزشک
- بیمههایی که بیشترین آمار همکاری را با مرکز درمانی دارند
- ورودی صندوق در تاریخهای مشخص و شیوه پرداخت هر بیمار
- اطلاعات بیمارانی که دلیل مراجعه آنها به مرکز درمانی، مشابه است.
در نهایت، همه این بررسیها برای آن است که شما به کاستیها و توانمندیهای کار خود و شیوه مدیریت کلینیک و مطبتان پی ببرید تا به سوی رفع مشکلات و چالشها یا بهبود کیفیت خدماتتان گام بردارید. لازم به یادآوری است، تیم پشتیبانی کیمیا آفیس نیز برای رفع هرگونه خطا یا مشکل احتمالی، در همه مراحل بالا کنار شماست.
پرونده الکترونیک سلامت:
پرونده الکترونیک سلامت بخشی از سامانه تحت وب کیمیا آفیس می باشد که قابلیت ثبت اطلاعات سلامت بهمراه آپلود و بایگانی مدارک پزشکی را دارد. کیمیا آفیس برای هر بیمار، بهنگام اولین مراجعه، با استعلام مشخصات بیمار با کد ملی از سازمان های بیمه گر، یک پرونده بصورت الکترونیک ایجاد می کند که پزشک و منشی به آن دسترسی خواهند داشت. اطلاعات پرونده با ماژول نسخه نویسی بصورت یکپارچه فعال می باشد و بهنگام نسخه نویسی، پزشک می تواند با توجه به اطلاعات ذخیره شده در پرونده بیمار (شامل نتایج آزمایشات، سابقه های بیماری، مستندات آپلود شده و...) در روند درمان بیمار، تصمیم گیری کند. تمامی این خدمات قابل ارائه برای بیمارستان، مدیریت کلینیک و درمانگاه و مطب ها می باشد. در این مقاله قصد داریم جزئیات بیشتری را در اختیار شما بگذاریم:
استعلام پرونده بیمار با کد ملی:
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، قسمتی برای استعلام مشخصات بیمار در پنل کاربری کیمیا آفیس وجود دارد که می توانید پس از وارد کردن کد ملی بیمار و فشردن دکمه "استعلام"، مشخصات بیمار استعلام گرفته شده و کادر پذیرش بیمار بصورت خودکار تکمیل می گردد. و پس از فشردن دکمه "ثبت و پذیرش" پرونده بیمار بصورت خودکار ایجاد شده و می توانید موارد مربوط به نسخه نویسی یا داده های سلامت بیمار را مدیریت نمایید.
در تصویر زیر فرم مربوط به پذیرش را مشاهده می کنید که بصورت دو منو افقی طراحی شده. از طریق منو بالا موارد مربوط به نسخه نویسی و در صورتی که گزینه پرونده را انتخاب نمایید، منو دیگری برای پرونده در دسترس شما قرار خواهد گرفت که داده های آن برای تمامی پذیرش های بیمار بصورت یکپارچه وجود خواهد داشت.
مهم ترین اجزای سیستم مدیریت پرونده الکترونیک سلامت:
ثبت علائم حیاتی بیمار:
به هنگام ویزیت بیمار با ثبت علائم حیاتی از جمله فشارخون، تعداد نبض، قد، وزن و... در پرونده ی الکترونیک، گزارشی جامع و متنوع از علائم حیاتی بیمار خواهید داشت. این اطلاعات در کنار نسخه نویسی به پزشک این امکان را میدهد تا در روند درمان بیماری فرد تشخیص مناسبی داشته باشد.
ثبت این اطلاعات بدون هیچ محدودیتی در پرونده امکان پذیر است و میتوانید در هر لحظه داخل یا خارج از بیمارستان و مطب به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشید.
ثبت نتایج آزمایشات بیمار:
ماژول ثبت نتایج آزمایشات بیمار، شامل تمامی آزمایشات انجام شده می باشد که با انتخاب نوع آزمایش و اسکن نتیجه آزمایش در پرونده ثبت میگردد.
زمانی که بیمار در حال ویزیت می باشد پزشک می تواند نتیجه آزمایشی که از قبل توسط منشی در سامانه اسکن شده را ملاحظه نماید و همچنین این امکان را خواهد داشت تا نتایج مراجعات قبلی بیمار را مرور کند.
نمایش سوابق بیماری فرد:
به هنگام ویزیت بیمار، پزشک با ثبت بیماری تشخیص داده شده می تواند گزارشی از سوابق بیماری های فرد تهیه نماید که این سوابق براساس تاریخ، نوع بیماری یا عارضه، ثبت و دسته بندی می شود.
همچنین با استفاده از بخش نمودارگیری بیماری ها پزشک این امکان را دارد تا در بازه های زمانی دلخواه از بیماری های شایع ثبت شده آگاهی پیدا کند. این نمودار بیانگر شایع ترین و کمترین بیماری ها می باشد که قابل استفاده در موارد پژوهشی نیز می باشد.
ثبت اسناد پزشکی:
در پرونده ی الکترونیک کیمیا آفیس قابلیت ثبت و آپلود مدارک پزشکی وجود دارد که می توان پس از اسکن، داخل سامانه ثبت گردند.
برای ثبت هر کدام از این فایل ها قابلیت انتخاب نوع فایل نظیر خلاصه ی پرونده، نتیجه ی سونوگرافی، آزمایش، نوار قلب و... وجود دارد که پس از اسکن، در پرونده بیمار به صورت خودکار طبقه بندی شده و در اختیار پزشک قرار می گیرد.
این مدارک به صورت محرمانه در پرونده طبقه بندی می شوند و پزشک و منشی به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت. علاوه بر این، ثبت و مدیریت اسناد به صورت نامحدود در اختیار پزشک قرار می گیرد و پزشک می تواند در هر لحظه به این داده ها دسترسی داشته باشد و در هنگام ویزیت بیمار، اسناد پزشکی در کنار نسخه نویسی در دسترس می باشد.
پرونده الکترونیک
بهره برداری از همه امکانات موجود در شاخه سلامت، رمز پیروزی مدیریت تندرستی جامعه است. پرونده بیمار از مهمترین امکاناتی به شمار می رود که جامعه پزشکی همواره از تاثیر آن بر کیفیت روند درمان آگاه بوده است. دهه ها است کادر درمان و پزشکان سراسر دنیا می کوشند تا توجه سیاست گذاران نظام سلامت را به این ابزار کمک مدیریتی جلب کنند. هدف از این تلاش ها، بهره برداری از ظرفیت های بالای پرونده پزشکی در کمک به پیشبرد اهداف درمانی است.
در ادامه این پیگیری ها و همزمان با بهره گیری کسب وکارها و بخش های اجرایی- خدماتی دولتی یا خصوصی از ابزارهای مدیریتی فناورانه، امروزه شرایطی فراهم شده است تا از پرونده سلامت الکترونیک (EHR) برای پشتیبانی بهتر فرآیند های درمانی بهره ببریم. امکاناتی که پرونده های سلامت ثبت شده در نرم افزارهای مدیریت پزشکی به کارکنان و متخصصان کلینیک و مطب ها می دهند، باورکردنی نیست.
به طور مثال، قابلیت ثبت همه جزئیات درمانی و حسابداری، تاریخچه مراجعات بیمار، علائم حیاتی، معاینات، آزمایش ها، بیماری ها، سابقه مصرف دارو، طراحی گواهی ها و فرم های پزشکی و مالی، فرستادن لینک این فرم ها و پرسشنامه ها در قالب پیامک یادآور به بیمار و همچنین ثبت بازخورد، درخواست و توصیه های پزشک، که در نرم افزار مدیریت درمانگاه و مطب کیمیا آفیس ارائه شده است، تنها بخشی از قابلیت های آن برای مدیریت پرونده الکترونیک بیماران است.
صرفه جویی در زمان و هزینه با حذف تکرارهای غیرضروری
گاهی بیماران پرونده ها و اسناد پزشکی کاغذی و فیزیکی خود را گم می کنند. همچنین مدارک آنها در خانه، مطب و کلینیک یا مسیر مراجعه به مرکز درمانی، در معرض انواع آسیب ها مانند پاره شدن، تاخوردگی، خیس و کثیف یا جوهری شدن برگه های آزمایش و نتایج سنجش های سلامتی، نوردیدگی یا شکستگی طلق های رادیولوژی و تصاویر اسکن ها و همچنین سرقت یا آتش سوزی و... قرار می گیرد.
در بسیاری از موارد، تنها راه بازیابی این اطلاعات از دست رفته تکرار آزمایش ها، تصویربرداری ها و تست های مختلف پزشکی است. کاملا روشن است که با توجه به کمبود امکانات پزشکی و نیروهای درمانی کشور و همچنین مشکلات اقتصادی فراوان مردم، این تکرارها در بسیاری از موارد زمانبر و حتی غیرممکن می شود.
از یک سو، جای دادن دوباره بیمار در لیست افراد منتظر دریافت خدمت دشوار و دردسرساز است. از سوی دیگر، بسیاری از بیماران به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه های درمان، از تکرار فرآیندها و پیگیری درمان خود منصرف می شوند. حتی اگر بیماری توان مالی و جسمی کافی برای پیگیری را داشته باشد و موفق به دریافت نوبت دوباره شود، زمانبندی برنامه ها و روند فعالیت واحدهای خدمات تشخیص پزشکی مانند آزمایشگاه ها، مراکز رادیولوژی، اسکن، MRI و... به هم می خورد. افزون بر اینها و مهمتر از همه آنکه گاهی ممکن است تا انجام دوباره آزمایش ها یا ارزیابی ها و آماده شدن نتایج تجویزهای تشخیصی، فرصت طلایی درمان فرد از دست برود.
اینجاست که اهمیت الکترونیکی شدن پرونده بیمار و سهولت اجرای فرآیندها از این راه، بر همگان و به ویژه سیاست گذاران و مدیران عرصه سلامت و اقتصاد روشن می شود. خدمت بزرگ یک نرم افزار خوب مطب و کلینیک به قشر درمانگر و جامعه درمانجویان در راستای دستیابی به این هدف، انکارناشدنی است. با استفاده از نرم افزار درمانگاه و مطب کیمیا آفیس می توانید به سادگی همه داده ها و تجویزها را به شیوه دیجیتال در پرونده سلامت بیمار ثبت کنید. به این ترتیب، پرونده ها و سندهای پزشکی را از گزند آسیب و خطر نابودی نجات می دهید.