امضاء دیجیتال نسخه الکترونیک با نظام پزشکی

امضاء دیجیتال نسخه الکترونیک با نظام پزشکی

با توجه به فراگیر شدن نسخه های الکترونیک و اتصال درگاه نسخه نویسی بیمه ها و همینطور الزام قانونی جهت امضای الکترونیک نسخ، سازمان نظام پزشکی کشور نیز زیرساخت های مناسب جهت امضاء الکترونیک نسخه ها فراهم کرده که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.

لازم به ذکر است در حال حاظر امضا الکترونیک اجباری نیست و بدون امضا نیز می توان نسخه های بیمه سلامت و تامین اجتماعی ثبت و ارسال کرد اما با توجه به اجباری بودن این امر در آینده، لازم است فرآیند و شرایط آن تشریح گردد تا در زمان مورد نیاز در کمترین زمان ممکن فعال و اجرا شود.

در گذشته جهت امضا الکترونیک نسخ سازوکار هایی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ارائه شده بود که جهت فعال شدن آن نیاز بود پزشک به دفتر پیشخوان مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز، توکن امضا دیجیتال دریافت کند، اما با توجه به این که سازمان های بیمه گر سیستم های نسخه نویسی را با همکاری شرکت های نرم افزاری معتبر ارائه کردند، تلاش هایی جهت سهولت استفاده و تسریع در عملیات نسخه نویسی انجام شد و سپس با همکاری سازمان نظام پزشکی، شیوه ی اجرای امضا الکترونیک نسخ بازبینی و راه حل ساده و مناسبی ارائه شد.

جهت امضا الکترونیکی نسخ، ابتدا اپلیکیشن موبایل که توسط سازمان نظام پزشکی ارائه خواهد شده را نصب وسپس عملیات ورود و احراز هویت پزشک انجام می شود. بعد از آن درخواست گواهی فرستاده می شود. و در صورت صدور گواهی از قسمت لیست گواهی ها امکان مشاهده و بررسی گواهی های صادر شده وجود دارد. با توجه به ارائه خدمت پزشکان در چند مرکز (بیمارستان، درمانگاه، مطب و ...) امکان درخواست چند گواهی نیز وجود دارد. تا این مرحله ابزار مناسب جهت امضا کردن نسخه ها آماده شده و می توان نسخ را امضا کرد. جهت تایید نسخ نیز در سامانه نسخه نویسی، پیش از ارسال نسخه درخواست امضا صادر می شود و سامانه با ارتباط با سازمان نظام پزشکی و سپس اپلیکیشن موبایل پزشک، درخواست امضا نسخه به اپلیکیشن موبایل ارسال شده و با تایید نسخه در اپلیکیشن موبایل نسخه امضا می شود.

 

پزشک محترم، جهت دریافت پنل نسخه نویسی و پرونده الکترونیک سلامت از قسمت ثبت نام اقدام کنید یا با نام کاربری و کلمه عبور بیمه سلامت وارد حساب کاربری شوید.

 

پرسش خود را مطرح کنید:

CAPTCHA code