مهمترین نکات رابطه پزشک و بیمار

مهمترین نکات رابطه پزشک و بیمار

مقدمه

بارها پیش آمده است که بیماران به رغم مراجعه به سرشناس ترین پزشک های شهر، نتیجه خوبی دریافت نکرده اند. با علم به این موضوع آیا می توان ادعا کرد که صرفا داشتن دانش پزشکی بالا می تواند راهگشا باشد؟ یقینا خیر. پزشکانی که در برقراری ارتباط با بیمار ضعیف عمل می کنند عمدتا در حفظ بیمار و جلب رضایت او با شکست مواجه می شوند. رابطه پزشک و بیمار موضوع مهمی است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. برای اینکه پزشکان بتوانند مطب خود را گوش تا گوش از بیمار و مراجع پر کنند یا جذب بیمار داشته باشند و به شهرت سالم برسند، باید رابطه خوبی با بیمار داشته باشند.

رابطه پزشک و بیمار، اولین و مهمترین چیزی است که در خاطر بیمار ثبت و ضبط می شود. احساسی که مراجعین به هنگام خارج شدن از مطب دارند، حاصل ارتباطی است که پزشک با آنها برقرار کرده است و اگر این حس، حس مثبتی باشد بی شک روحیه بیمار نیز تحت تاثیر این حس مثبت بهبود پیدا خواهد کرد و روند درمان به خوبی پیش می رود. اما این رابطه چگونه شکل می گیرد و نکات مهم آن چیست؟ در ادامه با تیم محتوای کیمیا آفیس همراه باشید تا در این باره گفتگو کنیم.

بهترین رابطه پزشک و بیمار

گوش دادن فعال توسط پزشک؛ اصلی ترین نکته در رابطه پزشک و بیمار

اصلی ترین نکته در رابطه پزشک و بیمار را می توان گوش دادن فعال توسط پزشک دانست. پزشکانی که توجهی به صحبت های بیمار ندارند و بدون گوش دادن به حرفهای بیمار نسخه تجویز می کنند، از دید مراجع پزشکانی بی حوصله و بعضا بی تفاوت هستند که هدفی جز دریافت مبلغ ویزیت ندارند. این موضوع شاید کمی تلخ به نظر برسد اما حقیقت دارد. بنابراین اگر می خواهید پزشک مسئولیت پذیر و متعهد به نظر برسید اجازه دهید بیمار به طور کامل مشکلات خود را شرح دهد و در هر کجا نیاز بود سکوت کنید تا بیمار در مورد مشکل خود توضیح کافی دهد. در برخی مواقع حتی تشویق کردن بیمار به صحبت کردن و توضیح دادن می تواند در ایجاد رابطه ای موفق تاثیرگذار باشد.

همدلی کردن؛ نکته ای معجزه بخش در رابطه پزشک و بیمار

همدلی کردن نکته ای معجزه بخش در رابطه پزشک و بیمار است. زمانی که بیمار در مورد مشکل خود توضیح می دهد، به هیچ عنوان نباید رفتاری بی تفاوت و عاری از واکنش داشته باشید. ممکن است بیمار در حال توضیح دادن مشکلی باشد که بابت آن رنج زیاد می کشد. اگر قرار باشد پزشک به شکل بی تفاوت و ربات گونه با این بیمار برخورد کند، بی شک حس بدی در بیمار ایجاد خواهد شد. بنابراین زمانی که بیماران در مورد مشکل خود توضیح می دهند، سعی کنید حس همدلی و درک شدن به آن ها بدهید. القای این حس به بیمار معجزه خواهد کرد.

همدلی پزشک با بیمار

جهت دریافت دمو یا سفارش نرم افزار درمانگاه، مطب یا نسخه نویسی کافیست با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس پشتیبانی: 09384487404 | 05632422904

مشارکت دادن بیمار برای تصمیم گیری در مورد روند درمان

نکته مهمی که در ارتباط با رابطه پزشک و بیمار وجود دارد، مشارکت دادن بیمار در بحث تصمیم گیری در مورد روند درمان است. پزشک متخصص باید این موضوع را به خوبی درک کند که ممکن است بیمار با برخی روندهای درمانی نتواند به خوبی ارتباط برقرار کند. در نتیجه اتخاذ چنین روندهای درمانی می تواند باعث آسیب روحی و جسمی به بیمار شود. بنابراین پزشک باید سعی داشته باشد تا حد امکان روند درمان را برای بیمار ساده تر کند. نظر خواستن از بیمار در مورد روند درمانی از جمله مواردی است که نباید فراموش شود.

شخصی سازی کردن رابطه پزشک و بیمار

شخصی سازی کردن رابطه پزشک و بیمار از مهمترین نکاتی است که نباید به آن بی توجهی شود. بیمار باید متوجه این موضوع شود که شما مشکل او را صرفا مختص به او می دانید. سعی کنید از بیمار در مورد جوانب زندگی اش سوال بپرسید و در روند درمان این جوانب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اینکه چه شغلی دارد، چه ورزش هایی انجام می دهد و سبک زندگی او چگونه است. این ها همگی مواردی هستند که در شخصی سازی کردن ارتباط پزشک و بیمار می توانند موثر باشند.

شخصی سازی کردن رابطه پزشک و بیمار

دسترسی بیمار به پزشک را ساده سازی کنید

یکی از مهلک ترین مواردی که می تواند منجر به نابودی رابطه پزشک و بیمار شود، این است که بیمار حس کند برای دسترسی به پزشک باید شاخ غول را بشکند. زمانی که بیمار حس کند دسترسی به پزشک دشوار، زمان بر و یا حتی غیر ممکن است این حس در او ایجاد می شود که پزشک هیچ توجهی به سلامتی او ندارد و صرفا به فکر ویزیت کردن بیماران بیشتر است. سعی کنید از یک پلتفرم آنلاین مدیریت کلینیک یا مطب برای ایجاد دسترسی بهتر بیمار به پزشک استفاده کنید. استفاده از نرم افزار مدیریت مطب و راه اندازی سیستم مشاوره آنلاین و درخواست ویزیت آنلاین می تواند راهی برای ایجاد دسترسی سریع تر و بهبود تجربه بیمار باشد.

از بیماران بازخورد دریافت کنید

اگر می خواهید رابطه پزشک و بیمار را بهبود دهید، باید برای نظرات بیمار اهمیت قائل شوید. بنابراین سعی کنید از بیمار نظرسنجی کنید و نرم افزار مطب فالو آپ داشته باشید و به بازخوردهایی که از او دریافت می کنید اهمیت دهید. این نظرات و بازخوردها می توانند کلید طلایی ادامه راه شما در مسیر موفقیت باشند.

دریافت بازخورد از بیمار

 

احترام به باورهای بیمار

همه انسان ها ممکن است باورهای متفاوتی داشته باشند بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که باورهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بیماران متفاوت از باورهای پزشک باشد. احترام گذاشتن به باورهای بیمار و زیر سوال نبردن آنها از مهمترین نکات برای ایجاد یک رابطه سالم و تاثیر گذار بین پزشک و بیمار است. احترام قائل شدن برای این باورها، باعث ایجاد حس اعتماد در بیمار می شود و بی شک روند درمان با کیفیت بهتری پیش خواهد رفت.

پیگیری و فالو آپ؛ کلیدی طلایی رابطه پزشک و بیمار

اگر می خواهید بهترین رابطه پزشک و بیمار را داشته باشید، باید اوضاع سلامت بیمار را پیگیری کنید. ارائه قابلیت فالوآپ بیمار در نرم افزار کیمیا آفیس این امکان را ایجاد کرده تا بیماران بتوانند به مدارک و پرونده پزشکی خود دسترسی داشته باشند و ارتباط خود را با پزشک معالج حفظ کنند. بیماران در دوران نقاهت خود می توانند از این طریق با پزشک معالج در تماس باشند و در صورت بروز هرگونه مشکل، راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.

قابلیت فالوآپ بیمار در نرم افزار کیمیا آفیس باعث ایجاد حس اعتماد و دلگرمی در بیمار می شود و این موضوع به نوبه خود وفاداری بیمار را افزایش می دهد. پیگیری وضعیت بیماران از این طریق باعث خواهد شد تا خدماتی که قرار است در جلسات بعدی ویزیت به بیمار ارائه شود، دقت و کیفیت بهتری داشته باشند. هدف از پیگیری وضعیت بیماران در نرم افزار کیمیا آفیس را می توان مواردی چون اطمینان یافتن از وضعیت سلامت بیمار، کاهش نیاز مجدد برای مراجعه به پزشک، افزایش رضایت بیمار و ایجاد حس دلگرمی و آرامش در بیمار دانست.

کلام پایانی

برقراری یک رابطه موثر بین پزشک و بیمار به بهبود روند درمان، ایجاد حس مثبت در بیمار، ایجاد حس اعتماد و جلب رضایت بیمار کمک زیادی می کند. این رابطه چنانچه در چارچوب اصولی خود شکل گیرد یقینا نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. نتایجی که می توانند در اثربخشی روند درمان تاثیرگذار باشند و زحمات پزشکی شما در نهایت به ثمر بنشینند. نرم افزار کیمیا آفیس به عنوان یکی از قوی ترین نرم افزارهای مدیریت مطب در ایران، بستری عالی برای ایجاد ارتباط موثر بین بیمار و پزشک ایجاد کرده است. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره با کارشناسان ما در تماس باشید.

جهت دریافت دمو یا سفارش نرم افزار درمانگاه، مطب یا نسخه نویسی کافیست با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس پشتیبانی: 09384487404 | 05632422904

پرسش خود را مطرح کنید:

CAPTCHA code