بهبود عملکرد مطب با استفاده از اطلاعات بیماران

بهبود عملکرد مطب با استفاده از اطلاعات بیماران

مقدمه

یکی از دلایل سقوط و زمین خوردن مطب های پزشکی و کلینیک ها، بی توجهی به اطلاعات بیماران است. اطلاعاتی که می توانند همچون گنجی گرانبها مسیر درست حرکت را برای یک کلینیک پزشکی شفاف تر کنند. بهبود عملکرد مطب بدون استفاده از اطلاعات بیماران امری نشدنی است. هدف اصلی یک مطب پزشکی ارائه بهترین خدمات به بیماران می باشد. در واقع یک مطب پزشکی بدون بیماران و مراجعانی که دارد، دلیلی برای ادامه دادن نخواهد داشت. چطور می توان بدون تحلیل داده های مربوط به بیماران و توجه به نیاز آنها، بهترین خدمات را ارائه داد؟ در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چگونه از داده های مربوط به بیماران استفاده کنید تا قدمی مثبت و رو به جلو برای بهبود عملکرد مطب بردارید.

بهبود عملکرد مطب با نرم افزار حرفه ای.

استفاده از گزارش های سیستمی جهت بهبود عملکرد مطب

برای اینکه بتوانید در راستای بهبود عملکرد مطب موفق عمل کنید، لازم است که دیتاهای سیستمی را هر چند وقت یک بار مورد تحلیل قرار دهید. بدین منظور لازم است که از یک نرم افزار مدیریت مطب استفاده کنید. از جمله مزایای این نرم افزار می توان به قابلیت ثبت و ذخیره داده های مربوط به بیماران از جمله هزینه هر بار ویزیت، بیمه بیمار، تعداد نسخه ها، فواصل بین هر مراجعه، دلیل مراجعه، شیوه پرداخت هزینه و نظرات بیماران اشاره کرد. این اطلاعات می توانند چشم انداز خوبی برای ادامه مسیر شما باشند. به عنوان مثال بیمارانی که بیش از ده بار برای ویزیت شدن به مطب شما مراجعه کرده اند را می توانید در دسته بیماران همیشگی تان قرار دهید و برای آن ها آفرهای ویژه در نظر بگیرید.

بهبود عملکرد مطب با استفاده از پرونده الکترونیک

یکی از راهکارهای طلایی که بسیاری از کلینیک ها برای بهبود عملکرد مطب از آن غافل می شوند، تشکیل پرونده الکترونیک است. پرونده ای که حتی یک برگ کاغذ درون آن وجود ندارد اما اندازه صدها برگه درون خود داده و اطلاعات دارد. پرونده الکترونیک بیمار با هر بار مراجعه آپدیت می شود. بنابراین در هر بار مراجعه، شما پرونده ای از بیمار دارید که تمام اطلاعات آن به روز رسانی شده است. از معاینات پزشکی گرفته تا نسخه ها، آزمایش ها، تشخیص های پزشکی، سوابق بیماری، خدمات دریافتی، مدارک پزشکی، سوابق بستری و جراحی و داروهای مصرفی. با وجود پرونده الکترونیک دیگر نیازی به پرسش و پاسخ از بیمار نیست. همه اطلاعات بیمار از سیر تا پیاز بدون هیچ زحمت و دردسری در اختیار پزشک متخصص و نیروهای کلینیک قرار دارد.

 

بهبود عملکرد مطب با پرونده الکترونیک.

اتصال به بیمه های پایه و استفاده از اطلاعات بیماران

از دیگر اقداماتی که می توان برای بهبود عملکرد مطب انجام داد، اتصال نرم افزاری به بیمه های پایه است. شما می توانید توسط نرم افزار مدیریت مطب به بیمه های پایه وصل شوید و اطلاعات بیماران را از بیمه استخراج کنید. بنابراین می توانید داده های هویتی و پزشکی بیماران را درون پرونده الکترونیک آنها درج نمایید. بدین شکل می توانید در سریع ترین زمان ممکن و بدون اینکه وقت بیمار گرفته شود و یا خطایی رخ دهد، اطلاعات جامع بیمار را به منظور تحلیل های پزشکی در اختیار داشته باشید. بدون شک مراجعین شما بابت این میزان توجه و اهمیتی که برای ارائه خدمات بهتر به آن ها قائل هستید خشنود و راضی خواهند شد.

استفاده از تحلیل و آنالیزهای نرم افزاری

تحلیل نمودارهای نرم افزاری می تواند راهکار تخصصی و قابل اعتمادی برای بهبود عملکرد مطب باشد. نرم افزار مدیریت کلینیک و مطب کیمیا آفیس اطلاعات زیادی از بیماران را به صورت تجمعی با قابلیت فیلتر شدن در اختیار شما قرار می دهد. این اطلاعات صرفا مختص یک بیمار نیست بلکه مربوط به تمام مراجعان و یا تعدادی از آن ها می شود. به عنوان مثال می توانید اطلاعات مربوط به بیمارانی که دلیل مراجعه آن ها یکسان بوده است را مورد آنالیز قرار دهید و از لحاظ آماری برخی پارامترها را بسنجید. اینگونه متوجه خواهید شد که نقاط ضعف و قوت کلینیک شما دقیقا کجاست. بنابراین می توانید نقاط ضعف و تهدیدها را به نقاط قوت و فرصتی خوب برای پیشرفت و بهبود عملکرد مطب تبدیل کنید.

بررسی علل مراجعه بیماران، بیمه هایی که بیشترین آمار همکاری را دارند، پزشک ارجاع دهنده، تعداد دفعاتی که بیماران به یک پزشک مراجعه کرده اند، تاریخ مراجعه، ورودی صندوق در تاریخ های خاص و شیوه پرداخت هر بیمار از جمله اطلاعاتی هستند که می توان از طریق نرم افزار مدیریت مطب مورد تحلیل قرار داد.

بهبود عملکرد مطب با تحلیل داده های بیماران.

بررسی هزینه های درمان بیماران به منظور بهبود عملکرد مطب

از دیگر مواردی که می توان در راستای بهبود عملکرد مطب از آن کمک گرفت، بررسی هزینه های درمان بیماران است. شما می توانید با استفاده از اطلاعات نرم افزار مدیریت مطب این هزینه ها را استخراج کنید. مواردی مانند اینکه کمترین و بیشترین هزینه درمان بیماران چه مبلغی بوده است، بیشترین هزینه بابت چه مواردی پرداخت شده است، هر بیمار چه میزان بابت هزینه ویزیت پرداخت کرده و سهم بیمه در این بین چقدر بوده است، همگی از جمله مواردی هستند که یک دید شفاف و دقیق در مورد هزینه ها، پرداختی ها و دریافتی ها به شما می دهند. بنابراین می توانید بر اساس این هزینه ها آفرهای ویژه یا تخفیفات خاصی را برای بیماران خود در مراجعه های بعدی در نظر بگیرید.

کلام پایانی

راه های زیادی برای بهبود عملکرد مطب وجود دارد که مهمترین آن ها استفاده از اطلاعات بیماران است. اطلاعاتی که از آن حرف می زنیم درون نرم افزار مدیریت مطب ثبت می شوند و قابل ردیابی هستند. به کمک این اطلاعات می توان تصمیمات جدیدی برای مدیریت مطب اتخاذ کرد و داده های خوبی در مورد بیماران استخراج نمود. نرم افزار کیمیا آفیس به عنوان یکی از قوی ترین و محبوب ترین نرم افزارهای مدیریت مطب در ایران، قابلیت های جامع و کاملی در این راستا در اختیار شما قرار می دهد.

پرسش خود را مطرح کنید:

CAPTCHA code