نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیک

نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیک

نزدیک به 2 دهه است که نظام سلامت کشور درگیر الکترونیکی کردن نسخه نویسی است و ناگفته پیداست که این کار، چه صرفه جویی هایی در بعد زمانی و مالی برای همه ذینفعان دربر دارد. با داغ شدن تب استارتاپ در دهه 90 شمسی، بسیاری از استارتاپ ها و شرکت های باسابقه تلاش کردند تا از راه های رسیدن به این هدف را ساده تر کنند اما متاسفانه با چالش قانون گذاری و زیرساختی مواجه بودند. خوشبختانه در سال های اخیر بسیاری از این موانع برطرف شده است. به همین دلیل نرم افزارهای بسیاری توسعه داده شده اند که با اتصال به سرویس های وزارت بهداشت و معاونت درمان از قابلیت نسخه نویسی الکترونیکی بهره مند هستند. در این مطلب به ویژگی های نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیکی خواهیم پرداخت.

 

نسخه نویسی هوشمند و سریع با کمک نرم افزار کلینیک دارای قابلیت نسخه نویسی

در دوره ای که در هر حرفه و شغلی، صحبت از چت بات های هوش مصنوعی است. به دلیل حساسیت بالا در امور بهداشت و درمان نمی توان خیلی به چت بات های مولد تکیه کرد. نسخه نویسی سریع تر راهکاری است که از یک هوشمندی نسبی می تواند منتفع شود و نیاز نیست تا پزشک برای نوشتن نسخه، مجبور به وارد کردن تمام حروف شود. قابلیت پیشنهاد خودکار، نسخ آماده و اقلام پرکاربرد در نرم افزار کلینیک یا تنها پس از وارد کردن یک یا چند حرف، درست مانند جستجوی روزمره شما در موتورهای جستجوی رایج مانند گوگل می تواند اسامی داروها را پیشنهاد کند. پرونده و سوابق پزشکی شامل اطلاعات پایه بیمار نیز در دسترس خواهد بود تا تجویز درمان با نهایت دقت انجام گیرد. نباید فراموش کرد که در نسخه های کاغذی و فیزیکی احتمال خوانش اشتباه توسط اپراتور داروخانه و پرسنل درمان وجود دارد اما در نسخه نویسی الکترونیکی این مورد به حداقل خود خواهد رسید. 

در برخی از نرم افزارهای پیشرفته تر در زمان نسخه نویسی توسط پزشک، تداخلات دارویی نیز توسط نرم افزار بررسی می شود و هشدار آن در پنل پزشک به نمایش در می آید. نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیکی کیمیا آفیس در زمره نرم افزارهایی است که از این ویژگی مهم پشتیبانی می کند.

 

نسخه نویسی تامین اجتماعی و بیمه سلامت خدمات درمانی 

با توجه به اینکه کلینیک های درمانی معمولا دارای چند پزشک هستند و خدمات پاراکلینیکی و جانبی نیز ارائه می کنند؛ گستره مراجعین متنوع تری دارند نسبت به مطب های خصوصی دارند و باید به سرویس چند بیمه متصل باشند. نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیکی کیمیا آفیس با اتصال به چند سرویس بیمه ای این مشکل را برطرف کرده است و برای پذیرش بیماران با بیمه های پایه متفاوت نیاز به استفاده از وب سایت های جداگانه بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی وجود ندارد.

زمان پذیرش کوتاه تر ضمن اینکه حجم کاری پرسنل و احتمال خطای آنان را پایین می آورد، باعث افزایش کیفیت سرویس دهی کلینیک و افزایش اعتبار آن نیز می شود. معطلی کمتر بیماران یکی از دلایل رضایت بیشتر آنان خواهد بود. همچنین خدمات ویزیت می تواند به صورت آنلاین ارائه شود. در این شیوه به مانند شیوه حضوری، دسترسی به سرویس های بیمه وجود دارد. باید خاطرنشان کرد که دسترسی ها با حفظ محرمانگی خواهد بود و سطوح دسترسی متفاوتی برای کار با نرم افزار کلینیک کیمیا آفیس طراحی شده است.

نسخه نویسی الکترونیک؛ از انتخاب تا الزام

استفاده از امکانات آنلاین در بستر نظام سلامت کشور، تا مدتی منحصر به مطب و کلینیک یا بیمارستان های خاص بود؛ و به کارگیری موارد مرتبط با فناوری های روز، به طور ویژه استفاده از نرم افزار مدیریت درمانگاه، مطب و دیگر مراکز درمانی بیشتر به یک خودنمایی برای جلب نظر مراجعین و بیماران می مانست. طبیعی است یکی از دلایل، این بود که استفاده از چنین نرم افزارهایی به هزینه های گزافی برای اجرا و راه اندازی نیاز داشت.

اما امروزه و در مدتی بسیار کوتاه، شرایط تغییر کرده و نرم افزارها به سمت هرچه بهینه تر و در عین حال کم هزینه تر شدن مدیریت کلینیک و مطب رفته اند. شرکت های ارائه دهنده خدمات در شاخه سلامت و درمان با ارائه نرم افزار جامع کلینیک و با قراردادن امکانات مختلف از جمله نسخه نویسی، تشکیل پرونده بیمار، مدیریت تعرفه های پزشکی و دسترسی به اسناد و سابقه پزشکی مراجعان بر اساس فیلترهای گوناگون، هزینه مدیریت الکترونیک مراکز درمانی را به شکل چشمگیری کاهش داده اند.

دولت نیز برای پیشبرد اهداف و گسترش زیرساخت های فناورانه خود تلاش هایی را در این راستا انجام داده است. با این حال، تا همگام تر شدن با تحولات محیطی و استفاده از همه ظرفیت های فناورانه راهی نه چندان دور و نه خیلی مشکل در پیش دارد. بنابراین، تا توانمند شدن کامل برای تامین کلیه نیازهای بخش درمان هنوز باید تلاش کند و احتمال دارد در این راستا، از ظرفیت های موجود بهره ببرد.

اما انتظار برای تصمیم گیری یا بهبود و توسعه خدمات آن، به ویژه برای بخش خصوصی و جامعه هزینه بر است و در نهایت بسیار محتمل است که حتی اقتصاد کلان را با مشکل روبرو سازد. بنابراین، مراکز درمانی مختلف می توانند از نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک فعلی مانند نرم افزار مدیریت کلینیک کیمیا آفیس بهره لازم و کافی را ببرند. دولت نیز می تواند در نقش یک تسهیلگر ظاهر شود تا در صورت اجرای درست فرآیندها از سوی آن، سرعت و کیفیت خدمات درمانی و بیمه ای هرچه بالاتر رود.

اکنون نظام سلامت در نقطه ای قرار دارد که نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیک، فقط در کلینیکی خاص از منطقه ای مجلل مورد انتظار نیست. مراجعین و بیماران در سراسر کشور، بسیاری از خدمات درمانی خود را در بستر آنلاین دریافت می کنند و پس از ویزیت در مطب، کلینیک یا بیمارستان، با مدارک، نسخه و نامه و دفترچه های کاغذی به سوی داروخانه یا مراکز ارائه خدمات پاراکلینیکی نمی روند. در حال حاضر و برخلاف گذشته، اگر در مطب یا کلینیکی از ابزارهای مذکور استفاده نشود؛ نخستین مراجعه افراد، آخرین حضور آنها در آن مرکز درمانی نیز خواهد بود. لازم به تاکید است که ماندن در سیستم های غیرپیشرفته و سنتی یا بازگشت به آنها برای هیچ یک از طرفین خدمت رسان و خدمت گیرنده هیچ توجیه منطقی، اقتصادی و ... نخواهد داست.

پس، نسخه نویسی الکترونیک در نظر همگان یک الزام است. ولی این مساله در نظر کادر درمان و پزشکان و مدیران مراکز درمانی ابعاد دیگری هم دارد. ولی آیا صرف نسخه نویسی الکترونیکی کافی است؟ آیا نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی باعث صرفه جویی زمان و فشار کاری پرسنل درمان شده است یا فرآیند معیوبی به مشغله آن ها افزوده است؟ در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دادیم. و موارد مهمی مانند هماهنگی آنها با سرویس‌های بیمه‌ای، به‌روز شدن شیوه خدمت‌رسانی برای افزایش مراجعات و رضایت مراجعین را نیز به عنوان بخشی از مزایای این فرآیند برشمردیم. شما هم می‌توانید در بخش نظرات، پرسش، دیدگاه یا تجربه‌های خود را دراینباره با ما و دیگر همکارانتان در میان بگذارید.

سخن پایانی

مساله زمان در حرفه پزشکی به دلیل اینکه با سلامت و زندگی افراد در ارتباط است، یک عامل حیاتی به شمار می رود. در هر قسمت از فرآیند درمان که بتوان زمان امور را کوتاه تر کرد، سودمندی چندجانبه ای به دست می آید. ظرفیت سیستم درمان و بهداشت در کشورمان مانند بسیاری از کشورهای دیگر از میزان تقاضا عقب افتاده است. بنابراین فشار کاری زیادی بر افراد شاغل در سیستم وارد می شود.

با استفاده از نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیکی، کادر اداری درمان و پزشکان از زمان خود بهینه تر و کارآمدتر بهره می برند و متحمل فشار کاری کمتری می شوند. ثبت و فراخوانی داده ها نیز به مراتب ساده تر خواهد بود. شما می توانید نرم افزار کلینیک با قابلیت نسخه نویسی الکترونیکی کیمیا آفیس به سادگی در کلینیک خود مستقر کنید و داده‌های آن را به صورت محلی یا بر روی سرویس ابری پشتیبان بگیرید. رابط کاربری این ابزار مدیریت کلینیک بسیار ساده طراحی شده است و نیاز به آموزش را تا حد زیادی از بین برده است. اما در صورت وجود مشکل یا سوال می‌توانید به پشتیبانی سریع کیمیا آفیس دلگرم باشید. همچنین از ویدیوهای بخش آموزشی آن کمک بگیرید.

پرسش خود را مطرح کنید:

CAPTCHA code