3 بخش مهم در آموزش مدیریت کلینیک
آموزش مدیریت کلینیک مجموعه رهنمودهایی است که فعالیتهای روزانه، دانش، مهارت و ابزارهای لازم برای ارائه خدمات در چنین محیطهایی را ارائه میکند. در این مرحله تلاش میشود تا کارکنان بتوانند به درستی با مسئولیتها و فضای کاری خود ادغام شده و قابلیت اطمینان و موفقیتشان را در کلینیک یا سازمان برای ارائه خدمات مراقبتهای پزشکی افزایش دهند. با ما باشید تا به 3 بخش مهم از اصول مدیریت کلینیک بپردازیم.
آموزش مدیریت کلینیک
راه اندازی یک کلینیک به خصوص برای کسانی که تجربهای در این زمینه ندارند، یک امر نسبتا پیچیده به نظر میرسد. از تهیه لوازم مناسب برای این محیط گرفته تا نحوه برخورد، قانون گذاری، رویه ارائه خدمات و مدیریت امور که ممکن است با آنها آشنا نباشید. یکی از بخشهای جدایی ناپذیر برای افرادی که در چنین محیطهایی خدمات مشاوره، پزشکی یا غیره را ارائه میکنند، مدیریت فضای کاری کلینیک است.
در کل میتوان آموزش مدیریت کلینیک را در 3 بخش تقسیم بندی کرد که به شرح زیر هستند:
- آموزش مدیریت کلینیک از لحاظ امور مالی، نظافتی و اداری.
- آموزش مدیریت کلینیک در بخش ارائه خدمات توسط متخصص.
- آموزش مدیریت کلینیک به امور مراجعه کنندگان و پاسخگویی به آنان.
هرکدام از این قسمتها شامل یک سری جزئیات و کارهای ریز است که در ادامه به آنها میپردازیم. به عنوان مثال در بخش امور اداری میبایست از یک نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مانند کیمیا آفیس استفاده نمایید.
آموزش مدیریت کلینیک در بخش مراجعه کنندگان
از آنجایی که این بخش توسط منشی در قالب پذیرش یا خدمات بیمار انجام میشود، بهترین کار آن است که نسبت به استخدام نیروی با تجربه و آموزش دیده اقدام کنید. در غیر اینصورت میبایست منشی کلینیک بر موضوعات زیر تسلط داشته باشد:
- مهارتهای ارتباطی: فردی که در این قسمت فعال است، باید ارتباط شفاهی موثری با مراجعه کننده داشته و بتواند با گوش دادن دقیق به مشکلات وی، توضیحات لازم را هم به او و متخصص ارائه کند.
- مهارت تنش زدایی: ممکن است به دلیل تفاوتهای فرهنگی، اورژانسی بودن وضعیت بیمار یا مراجعه جمعی، سطح تنش بالایی در کلینیک ایجاد گردد. مهم است که منشی نسبت به آرام کردن محیط، در دست گرفتن کنترل اوضاع، اولویت بندی و هماهنگی درخواست بیمار به خوبی اقدام نماید.
- درک کامل از رویهها و سیاستهای کلینیک: از آنجایی که منشی مطب بخش اعظمی از کارهای پذیرش برای متخصص را انجام میدهد، باید از سیاستهای کلی کلینیک جهت اختصاص یا لغو نوبت، پذیرش بیمه و غیره آگاه باشد.
- تسلط بر فناوری: منظور از این بخش، تسلط بر مهارتهای کار با کامپیوتر یا دستگاههای الکترونیکی مانند کارتخوانها است. چراکه بخشی از وظایف مدیریتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، میبایست با نرم افزارها انجام گردند. در نتیجه مهم است فردی که استخدام میکنید، مهارتهای به روز با توجه به شرایط زمانی خود را داشته باشد.
آموزش مدیریت کلینیک در بخش ارائه خدمات توسط متخصص
بخش مهم دیگری که میبایست به آموزش مدیریت کلینیک توجه کند، متخصصانی هستند که در این محیطها خدمات پزشکی یا مشاورهای به بیماران خود ارائه مینمایند. در این رابطه میتوان به چند موضوع مهم زیر اشاره کرد که عبارتند از:
- مهارتهای مرتبط با بیمار: متخصص مهمترین نقش را در آرام کردن اوضاع و رسیدگی به بیماران یا مراجعه کنندگان دارد. در نتیجه مهم است در صورتی که منشی از عهده این موضوع برنیاید، متخصص به وی کمک کند. ارتباط موثر با بیمار، تشخیص دقیق بیماری، کاهش زمان انتظار و مدیریت ارتباط با مراجعه کننده به صورتی که سایر افراد در لیست انتظار نیز در تایم مناسبی رسیدگی شوند، بسیار مهم است.
- مدیریت مالی: فرقی نمیکند مدیریت کلینیک زیبایی را برعهده دارید یا پزشکی. در هر دو صورت هزینههایی اعم از اجاره مطب، قبوض خدماتی، منشی و نیز تجهیزات کلینیک برعهده متخصص هستند. در نتیجه مهم است که متخصص مهارت و دانش لازم برای هندل کردن هزینههای مطب را داشته باشد.
- استفاده از تجهیزات: همچنین بخش دیگری از آموزش مدیریت کلینیک مربوط به تکنسینهایی است که از تجهیزات پزشکی یا آزمایشگاهی نیز استفاده میکنند. این افراد بسته به نوع خدمات ارائه شده، میبایست با نحوه دقیق کار، پردازش صحیح نمونهها و استفاده ایمن از تجهیزات پزشکی آشنا باشند.
مدیریت کلینیک در بخش امور مالی، اداری و نظافتی
در سومین قسمت از اصول مدیریت کلینیک، امور مرتبط با بخش مالی، اداری و نظافتی مورد توجه قرار میگیرند. سرفصلهای مهم آموزش مدیریت کلینیک در این بخش عبارتند از:
- امور بیمه: ثبت قرارداد و ارسال مدارک و پذیرش مراجعه کنندگان با توجه به بیمههای طرف قرارداد یکی از بخشهای مهم در امور مدیریتی کلینیکها است که هم توسط متخصص و نیز منشی انجام میشود.
- امور بهداشتی: رعایت پروتکلهای بهداشتی، ضد عفونی کردن و حفظ محیط استریل.
- امور مرتبط با سلامت بیمار: با اجرایی شدن قانون الکترونیکی شدن پرونده بیماران، میبایست تمام مراجعات، بیماریها و تجویز داروها در مراکز درمانی از طریق ثبت الکترونیکی سلامت انجام شوند. در این بخش از آموزش مدیریت کلینیک، لازم است علائم حیاتی بیمار، سابقه مصرف داروها، بیماریها، معاینات، آزمایشها و ثبت نسخههای الکترونیکی داروها انجام گردند.
- مدیریت اسناد پزشکی: با توجه به مراجعات نامحدود بیماران و ثبت سابقه آنها از طریق نرم افزارهای خاصی انجام میشود. یکی از بهترین نسخههای موجود در ایران، نرم افزار مدیریت کلینیک و مطب کیمیا آفیس است.
کیمیا آفیس با ارائه یک سیستم انعطاف پذیر، امکانات مختلفی را ارائه میکند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مدیریت مراکز درمانی: برای نسخه نویسی، ایجاد پرونده الکترونیک، پذیرش و مدیریت پرسنل.
- نسخه نویسی الکترونیک: ثبت نسخه، دارو، آزمایش و تصویر برداری از آنها که منطبق با کدینگهای استاندارد پزشکی انجام میشوند.
- پرونده الکترونیک سلامت: در این قسمت آثار و علائم حیاتی و مرتبط با سلامت بیماران درج میشوند.
- مدیریت اسناد پزشکی: همچنین متخصصان میتوانند به صورت نامحدود نسبت به ثبت اطلاعات بیماران یا مراجعه کنندگان خود در نرم افزار کیمیا آفیس اقدام کنند.
پرسش خود را مطرح کنید: