مهم ترین اقدامات پزشک خانواده

مهم ترین اقدامات پزشک خانواده

در این محتوا با مفاهیم مختلفی در رابطه با وظایف پزشک خانواده و همچنین برخی مبانی مربوط به آن مانند آزمایشات اولیه و ... آشنا خواهیم شد.

مهم ترین اقدامات پزشک خانواده

سلامتی همواره به عنوان یکی از دغدغه های بزرگ انسان در تمامی دوران های زندگی به شمار می رود. همان طور که می دانید، تمامی انسان های روی کره زمین، ممکن است در اثر شرایط خاصی دچار بیماری های مختلف شوند. با وجود بیماری های حاد و شدید در نسل امروزی، شرایط مراقبت از انسان ها کمی سخت تر از گذشته شده است. البته در جبهه مقابل نیز روز به روز علم پزشکی پیشرفت های گسترده ای را داشته و همین موضوع باعث شده تا علم پزشکی در مقابله با بسیاری از بیماری های حاد موفق عمل کند. با این حال روش هایی وجود دارند که هر فرد می تواند با استفاده از آن ها به کنترل پیوسته خود بپردازد. یکی از روش هایی که بسیاری از عموم به انتخاب آن می پردازند، پزشک خانواده است.

در سال های گذشته پزشکان زیادی در سراسر کشورمان اقدام به ساخت یک تیم سلامت کرده اند. تیم سلامت متشکل از خانواده های مختلفی می شود که سرپرست اصلی آن ها، فردی با عنوان پزشک خانواده است. نیاز است که بدانید، وظایف پزشک خانواده شامل مواردی مختلفی می شود. همچنین تنها برخی از پزشکان با عنوان پزشک خانواده به فعالیت می پردازند. با این وجود پیشنهاد می کنیم برای این که پزشکان و مراجعین مختلف با وظایف و شرایط لازم در این رابطه آشنا شوند، اطلاعات مفیدی را در این رابطه به دست بیاورند. در چنین شرایطی قطعا سطح کیفی درمان تا مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 

اقدامات درمانی پزشک خانواده

پزشک خانواده کیست؟

قبل از این که با هر گونه موضوعی در رابطه با پزشک خانواده و وظایف آن آشنا شوید، باید بدانید پزشک خانواده کیست؟ به طور کلی پزشک خانواده فردی است که سرپرستی چندین خانوار را در حوزه سلامت بر عهده می گیرد. در واقع پزشکان خانواده تعدادی از خانوار های متقاضی را مشخص کرده و برای حفظ سلامت آن ها به انجام وظایف مشخصی می پردازد. توجه داشته باشید که پزشک خانواده به هیچ وجه نباید میان افرادی که سرپرستی سلامت آن ها را بر عهده گرفته، تبعیض قائل شود. با این وجود این فرد همواره سعی می کند تا با به کار گیری اعتدال و علم پزشکی خود، به استفاده از امکانات برای افراد اعضای یک خانواده بپردازد.

وظایف پزشک خانواده چیست؟

تمامی افرادی که به عنوان پزشک خانواده در حوزه سلامت به فعالیت می پردازند، باید با وظایف پزشک خانواده آشنا باشند. در واقع وظایف پزشکان خانواده شامل موارد گوناگونی شده که هر یک از پزشکان با رعایت آن ها تلاش می کنند تا سطح کیفی درمان را تا چندین درجه افزایش دهند. در همین راستا نیاز است تا هر دو طرفین، به کسب اطلاعات لازم در این زمینه بپردازند. این مسئله نیز موجب می شود تا پزشک بتواند به شکل بهتری به ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن بپردازد و برای بهبود کیفیت درمان تلاش بیشتری را کند.

 

وظایف پزشکان خانواده

آزمایشات اولیه از اعضای خانوار

اولین قدم پزشک خانواده برای آشنایی بیشتر با هر یک از اعضا، گرفتن آزمایشات مختلف و اولیه بوده که اطلاعات مفیدی را به پزشک انتقال می دهد. در واقع آزمایشات گوناگون موجب خواهند شد تا پزشک بتواند شناخت بیشتری را از بدن فرد موردنظر داشته باشد. همچنین در هر یک از این آزمایشات، مشکلات مختلف و همچنین بیماری های گوناگون فرد، قابل شناسایی خواهند بود. لازم به ذکر است که این آزمایشات در زمان بندی های مشخص شده از سوی پزشک تکرار می شوند. در صورت وجود مشکل در بدن فرد، پیگیری آن و همچنین انجام مراحل درمان از سوی پزشک انجام می گیرد.

اقدامات درمانی سرپایی از وظایف پزشک خانواده

یکی دیگر از وظایف پزشک خانواده، ارائه اقدامات درمانی سرپایی می باشد. در واقع درمان سرپایی برخی از مشکلات به وسیله پزشک، از مهم ترین اقدامات درمانی وی به شمار می رود. در همین راستا باید بدانید که پزشک تنها هنگامی نسبت به بیماری موردنظر وظیفه خواهد داشت، که شرایط درمان سرپایی وجود داشته باشد. هنگامی که شرایط درمان سرپایی وجود نداشته باشد، طبق درخواست و نظر پزشک، بیمار به مجموعه های درمانی ارجاع داده می شود تا اقدامات درمانی موثرتری از سوی مرکز درمانی موردنظر بر روی بیمار اعمال شود. در این شرایط قطعا ریسک به خطر انداختن جان بیمار بسیار کمتر خواهد بود و همچنین پزشک می تواند با خیال آسوده تری روند درمان را پیگیری کند.

البته در بسیاری از شرایط که بیماران مختلف دچار مشکلات جزئی و کوچکی شده اند، امکان استفاده از اقدام درمان سرپایی وجود دارد. توجه داشته باشید که تشخیص بیماری و شرایط درمان آن به شکل سرپایی یا حضوری در مراکز درمانی، بر عهده پزشک می باشد. این مسئله بدین معناست که پزشک تعیین می کند که فرد بیمار شرایط دریافت اقدامات درمانی سرپایی را دارد یا نیاز به حضور در مراکز درمانی است.

 

ارائه خدمات ارزشمند از سوی پزشکان خانواده

تجویز دارو با توجه بیماری

بسیاری از پزشکان خانواده با توجه به روند بیماری فرد موردنظر، به تجویز داروهای مختلف و نسخه نویسی می پردازند. لازم به ذکر است که تجویز دارو از سوی پزشک به عنوان یکی از اقدامات مهم پزشک خانواده به شمار می رود. پزشک با انجام معاینات اولیه بیمار، متوجه برخی از مشکلات می شود. در این شرایط پزشک پیشنهاد می کند تا برای جلوگیری از حاد تر شدن شرایط بیمار، دارو های مختلف تجویز شده را مصرف کند. بنابراین می توان دریافت که تجویز دارو از سوی پزشک موضوع نسبتا مهمی بوده که نیاز است از سوی پزشک به خوبی بررسی شود. توجه داشته باشید که پزشک موردنظر شما می تواند با دانشی که از گذشته به دست آورده است، داروهای مناسب هر فرد را انتخاب و در صورت نیاز تجویز کند. همچنین بیمار باید از دستورات پزشک خانواده برای مصرف داروهای تجویز شده پیروی کند. در غیر این صورت عواقب هر گونه مشکل برای بیمار، به عهده وی خواهد بود.

پیگیری های مراقبتی و درمان از وظایف پزشک خانواده

بسیاری از بیماران با توجه به شرایطی که در اختیار دارند، نیاز به پیگیری های مرتب مراقبتی از سوی پزشک خانواده خواهند داشت. در واقع این دسته از بیماران به واسطه مشکلات مختلفی که در اختیار دارند، باید وضعیت جسمانی آن ها به صورت زمان بندی شده از سوی پزشکان خانواده مورد بررسی قرار بگیرد. در بسیاری از شرایط پزشکان به ارائه مشاوره های خانواده نیز در این زمینه می پردازند که در بهبود بیماری نقش مفیدی را دارد. با این حال تمامی بیمارانی که به استفاده از خدمات پزشکان خانواده می پردازند، می توانند از پیگیری های مراقبتی و درمان پزشک بهره مند شوند. توجه داشته باشید که برخی از پزشکان تلاش می کنند تا با دلسوزی بیشتر در این زمینه شرایط جسمانی شما را به صورت مرتب بررسی کنند. بررسی در لحظه شرایط بیمار از وظایف و اقدامات پزشکان خانواده به شمار نمی رود، بلکه این دسته از افراد بنا بر تعهد خود به جامعه پزشکی، به ارائه این خدمات می پردازند. هر پزشک خانواده نیازمند ابزار های الکترونیک (نسخه نویسی الکترونیک، مشاوره آنلاین، نوبت دهی و...) جهت پیگیری سلامت افراد و ارائه خدمت به بیماران می باشد که تمامی این ابزار ها توسط سیستم مدیریت کلینیک و مطب کیمیا آفیس در دسترس پزشکان می باشند.

 

نرم افزار پزشک خانواده چه کمکی به ما می کند؟

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدید، حضور پزشک خانواده می تواند تاثیرات مفیدی را در بهبود کیفیت درمان داشته باشد. حال هر پزشک برای این که بتواند در زمان بندی های مرتب به بررسی شرایط هر یک از مراجعین بپردازد، به امکاناتی همچون نرم افزار پزشک خانواده نیاز دارد. نرم افزار پزشک خانواده از امکانات فوق العاده ای بهره مند بوده که به پزشک موردنظر این امکان را می دهد تا بتواند شرایط بیماران خود را به خوبی تحت نظر بگیرد. با استفاده از این نرم افزار دقت پزشک و سرعت عمل وی نیز بالاتر رفته و همچنین کیفیت درمان افزایش خواهد یافت.

پرسش خود را مطرح کنید:

CAPTCHA code