پرونده بیمار

پرونده بیمار

در کنار پیشرفت دانش پزشکی و روش های مراقبت از بیماران، بهره گیری از ابزارهای فناورانه تحولات مثبتی را در شیوه های مدیریت مراکز درمانی بوجود آورده است. تغییرات اخیر زمینه را برای پیگیری و اجرای هرچه بهتر فرآیندهای درمانی فراهم می کند و بدون تردید نرم افزار مدیریت درمانگاه از کارآمدترین ابزارها برای رسیدن به چنین مقصودی است. این ابزارهای مدیریتی، بدون تحمیل هزینه های اضافی مالی و زمانی ارتباط بخش های مختلف کلینیک و مطب را ساده می کنند.

نرم افزار مطب و کلینیک کیمیا آفیس یکی از این نرم افزارها به شمار می رود که با قابلت های متنوع خود، زمانبندی فرآیندها و اجرای دقیق کارها را ممکن کرده است. سرعت بالای نرم افزار در ایجاد پرونده بیمار از فشار کاری مسئول پذیرش مرکز می کاهد و به وی در مدیریت بهتر زمان کمک خواهد کرد. افزون بر این، امکان ثبت کامل و بدون ایراد داده های ضروری در پرونده الکترونیک سلامت مراجعان، دست یاریگر پزشکان در تشخیص درست بیماری، تعیین بهترین استراتژی درمان و دقیق ترین شیوه های اجرای پروسه درمانی برای هر بیمار خواهد بود. در ادامه مطلب با قابلیت ها و مزایای استفاده نرم افزار مدیریت کینیک و مطب در تشکیل و بررسی پرونده مراجعان بیشتر آشنا می شویم.

پرونده بیمار

تشکیل پرونده با نرم افزار مدیریت مطب؛ جهشی مطمئن به سوی حذف کاغذ

هنگام مقایسه روش های قدیمی و نوین تشکیل پرونده بیمار و ثبت اطلاعات شخصی و پزشکی مراجعان مراکز درمانی، می توان دامنه قیاس را در چند محور اصلی خلاصه کرد. هرکدام از این فرآیندها یا نیازها در پرونده های الکترونیک بیمار به گونه ای پوشش داده می شوند که برای بسیاری از مدیران امروزی حتی تصور مدیریت کلینیک یا مطب به روش سنتی غیرممکن است. تشکیل پرونده الکترونیک برای بیماران و ثبت اسناد پزشکی آنها در بستر دیجیتال از گام های موثر در حذف مدارک و پرونده های کاغذی است. از این چشم انداز، کارایی و اهمیت این قابلیت نرم افزارهای مطب و کلینیک را می‎توان هم ارز ماژول نسخه نویسی الکترونیک دانست.

با توجه به خطرات بالقوه ای که امنیت پرونده های فیزیکی و کاغذی را تهدید می کند، بایگانی مدارک پزشکی در قالب پرونده الکترونیک می تواند مطمئن ترین راه برای حفظ داده ها و در عین حال حفظ محرمانگی اطلاعات بیمار باشد.

امکان ثبت مدارک پزشکی حتی برای بیماران بدون پرونده

یکی از امکانات مفیدی که در صورت نصب و استفاده از نرم افزار مدیریت مطب کیمیا آفیس می ‍ توانید از آن بهره مند شوید، امکان ایجاد پرونده برای بیماران جدید است. در کلینیک ها و مطب هایی که پزشک امکان ویزیت و معالجه بیماران جدید را دارد، با بهره گیری از اطلاعات پذیرش قبلی می توان حتی برای کسانی که تنها یکبار در آن مرکز درمانی پذیرش شده اند، پرونده تشکیل داد.

در گذشته این وظیفه بر عهده حافظه منشی و مسئول پذیرش کلینیک یا مطب بود؛ اما کار به این روش همیشه موفقیت آمیز نبود. اکنون، نرم افزار می تواند حتی بیمارانی را که چند ماه قبل به مطب تان مراجعه کرده اند، تنها با اطلاعات همان یک پذیرش به کلاب مخاطبان (درمانجویان)تان اضافه کند. بنابراین نیازی نیست یکبار دیگر زمان منشی مطب، دستیار پزشک و خود مراجعه کننده برای رد و بدل کردن اطلاعات پایه به هدر رود.

پس از تخصیص شماره پرونده و پیوستن فرد به لیست بیماران ثابت کلینیک یا مطب، می توان داده های جدید مربوط به وضعیت سلامت فعلی بیمار را در همان پرونده وارد کرد و همه اسناد پزشکی او را نیز در ماژول «مدارک پزشکی» نرم افزار و پنل «مدیریت بیماران» بارگذاری نمود. برای آشنایی بیشتر، می توانید دمو و نسخه رایگان نرم افزار مطب و کلینیک را از راه تماس با شرکت دریافت کنید.

 بیمار یا دستیار دورکار؛ نقش بیمار در تشکیل و مدیریت پرونده خود

در نرم افزارهایی با امکان تعریف کاربران و تعیین سطوح دسترسی گوناگون (مواردی مانند نرم افزار مدیریت درمانگاه کیمیا آفیس)، بیماران می توانند در بخشی از روند تشکیل پرونده با منشی یا مسئول پذیرش کلینیک و مطب همکاری نمایند. این کار حتی بدون نیاز به حضور فیزیکی بیمار در مرکز درمانی امکان پذیر است و فارغ از کاهش زمان و انرژی لازم برای ایجاد پرونده، مزیت دیگری نیز دارد؛ آن مزیت چیزی نیست جز اینکه در برخی موارد می تواند دقت مدیریت داده های پرونده را افزایش دهد.

به سخن بهتر، اگر منشی به دلیل لود کاری بالا و ازدحام جمعیت مراجعان مطب و کلینیک فراموش کند بعضی از داده های غیرتخصصی مانند اطلاعات هویتی و اطلاعات تماس بیمار را وارد پرونده کند؛ یا در ثبت آنها دچار اشتباه شود، خود بیمار می تواند حتی پیش از نخستین مراجعه، داده های دقیق را در پرونده اش وارد نماید؛ یا برخی از مدارک پزشکی اش را شخصا در فضای نرم افزار بارگذاری کند. البته این به شرطی است که از پیش، دسترسی لازم به عنوان مراجعه کننده به او داده شده باشد.

مزیت های تشکیل پرونده الکترونیکی بیمار

بعضی از مهمترین مزیت های ثبت پرونده الکترونیک بیمار در نرم افزار مدیریت کلینیک و مطب عبارتند از:

  • حفظ امنیت مدارک پزشکی
  • کنترل کیفیت خدمت رسانی
  • پاسخگویی مناسب به مراجع قانونی
  • استعلام وضعیت بیمه سلامت بیمار در لحظه
  • فراخوانی و بررسی پرونده بیمار در کوتاهترین زمان
  • اسکن پرونده های بالینی و افزودن آنها به مدارک بیمار
  • پرهیز از اتلاف وقت منشی ( ها) با امکان ایجاد سریع و دقیق پرونده
  • بهبود تصمیم گیری های تخصصی و کاهش خطاهای پزشکی و بالینی
  • افزایش سرعت خدمت دهی و پاسخگویی به ارباب رجوع و جلب رضایت آنها

 

 همکاری گسترده برای ایجاد پرونده ای کامل اما کم حجم

کاملا روشن است در مقایسه با پرونده کاغذی، ثبت الکترونیک داده ها و ایجاد پرونده پزشکی الکترونیک، با سرعت و دقت بالاتری انجام خواهد پذیرفت. همچنین، تشکیل پرونده با کمک نرم افزار می تواند در کاهش هزینه های واحدهای درمانی بهره ور موثر باشد. اما شاید مهمتر و جالبتر از همه اینها، هماهنگی فوق العاده ای باشد که این نرم افزار بین بخش های گوناگون کلینیک و پرسنل آن برقرار می کند.

به عنوان مثال، در یک کلینیک بزرگ یا مطب تخصصی با امکان ارائه خدمات جامع، مسئولان پذیرش یا جوابدهی آزمایشگاه و واحد تصویربرداری می توانند نتایج آزمایش ها و رادیوگرافی های بیمار را به طور مستقیم وارد پرونده بیمار کنند. واحد حسابداری نیز می تواند به آسانی «لیست خدمات دریافتی» را که از طریق پنل مدیریت بیمار و لیست بیماران قابل دسترسی است، بررسی کند. به این ترتیب، هریک از کارکنان مرکز درمانی، نقشی در تکمیل پرونده بیمار ایفا می کنند.

با وجود گستردگی اطلاعات، تنوع مدارک پزشکی و حجم بالای داده های به دست آمده از بررسی وضعیت بیمار، حجم پرونده بیمار بسیار کم است؛ چراکه همه اطلاعات به شکل الکترونیکی در پرونده ذخیره شده اند. بنابراین نیازی به بایگانی ده ها برگه آزمایش، قبض صندوق، فیلم رادیوگرافی و نتیجه سونوگرافی و... به شکل فیزیکی و در فضای غالبا محدود بسیاری از مطب ها و کلینیک ها نیست. نرم افزار کیمیا آفیس که به منظور یکپارچه سازی فعالیت مراکز درمانی طراحی و عرضه شده است؛ با داشتن ویژگی های ذکر شده در این مطلب و دیگر مقالات سایت، مدیران و دیگر کارکنان کلینیک ها و مطب ها را در برداشتن هماهنگ گام های خدماتی یاری می کند.

 

پرسش خود را مطرح کنید:

CAPTCHA code